Autor |
Wiadomość |
MarcinJM
Gość
|
2010-04-26, 09:40 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Cytat: | w
Układ kierowniczy jest zawsze bezpośredni, wszystkie "wałki" są ze
sobą połączone. To o czym piszesz to "miękkość" wałka skrętnego
"torsion bar". Jest on montowany zarówno w eletrycznym wspomaganiu,
jak i w hydraulicznym.
W hydraulicznym nie ma jakis zaworow w zamian ?
|
Sa w przekladni kierowniczej (w maglownicy)
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
|
|
|
|
Reklamy
|
|
Michał Gut
Gość
|
2010-04-26, 13:10 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
ale one tak robia takze na postoju wiec geometria duzo nie ma tu do gadania
jak masz 50% skretu w lewo na postoju, to skrecenie dalej w lewo wiaze sie z
bardzo duzym oporem a w prawo w kierunku centrowania jest duzo duzo lzej.
analogicznie jesli jest 50% w druga strone
Cytat: | hmmm musi byc spiete mechanicznie, jest tylko po srodku jeszcze czujnik
momentu i wychylenia, ale walek zasuwa od kierownicy az do maglownicy,
jestem tegop prawie pewien
Wlasnie, ze pamietam, ze jakis producent szczycil sie tym, ze nie ma
mechanicznej korelacji pomiedzy kolem kierownicy a zwrotnica.
Wtedy naturalnym byloby centrowanie centralki wpomagania, poniewaz
centralka nie mialaby informacji zwrotnej o polozeniu kol.
|
ale to tak bez sensu by bylo - na postoju chcesz krecic kierownica a kola
stoja?
masz wyjety akumulator i chcesz przeparkowac auto obok pchajac - nie uda
sie?
bez sensu
|
|
|
|
kogutek
Gość
|
2010-04-26, 14:10 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Cytat: |
Ma ktos takie lub mial okazje krecic bez akumulatora czy z wylaczynym
silnikiem ?
http://zssplus.pl/www_publikacje/publikacje42.htm
Sa tam przekladnie slimakowe. A one sa zwykle samohamowne.
Jeden spalony tranzystor dzieli nas przed zablokowana kierownica ?
No to ciekawe kiedy komputer zacznie jeszcze kierownica sam krecic ..
J.
W mechanizmie jest sprzęgło cierne. Wspomaganie jak sama nazwa wskazuje ma |
dołożyć trochę siły a nie ją zastąpić. Dlatego jak potrzeba ileś kilogramometrow
do kręcenia kierownicą to w samochodzie bez wspomagania kierowca daje jej 100%.
Ze wspomaganiem kierowca 20% wspomaganie 80%. Jak wspomaganie siÄ™ popsuje to
kierowca musi dać 100% + 80% na pokonanie oporów sprzęgła.
|
|
|
|
JAM
Gość
|
2010-04-26, 14:50 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Cytat: | w
Układ kierowniczy jest zawsze bezpośredni, wszystkie "wałki" są ze
sobą połączone. To o czym piszesz to "miękkość" wałka skrętnego
"torsion bar". Jest on montowany zarówno w eletrycznym
wspomaganiu,
jak i w hydraulicznym.
W hydraulicznym nie ma jakis zaworow w zamian ?
Pomimo zalet wspomagania
elektrycznego, uważam to za kolejny wynalazek, który oszczędzi
pieniążki producentów,
Trudno ocenic, ale na oko to hydrauliczne rozwiazanie w produkcji
bardzo drogie nie bylo.
A to wydaje sie dosc skomplikowane, choc wiekszosc komplikacji w
elektronice, wiec tania.
a użytkownikom (zwłaszcza starszych samochodów)
napędzi kłopotów.
No owszem. Chyba ze to o tym mowisz "zaoszczedzi pieniazki"
producentom :-)
J.
|
Nie chodzi o oszczedzanie pieniedzy a o zmniejszenie zuzycia paliwa.
Hydrauliczne sa bardziej paliwozerne. Co do oryginalnego pytania,
zadne z nich nie sa samohamowne. Nie dostalyby homologacji gdyby byly.
Uklad pokazany na linku to wspomaganie elektryczne w kolumnie
kierownicy. To jest uklad najtanszy. Stosuje sie rowniez wspomaganie
elektrzyczne bezposrednio w przekladni kierowniczej albo za pomoca
drugiego walka (dual pinion) albo za pomoca "sruby" na zebatce (belt
drive). Belt drive to uklad najnowoczesniejszy, ale tez i najdrozszy i
trudny do upakowania.
JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/
|
|
|
|
J.F.
Gość
|
2010-04-26, 16:50 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Cytat: | Nie chodzi o oszczedzanie pieniedzy a o zmniejszenie zuzycia
paliwa.
Hydrauliczne sa bardziej paliwozerne.
|
A nie mozna jakiejs pompy o zmiennym wydatku czy elektrycznej
wylaczanej, zeby nie obciazaly silnika stale ?
Cytat: | Co do oryginalnego pytania,
zadne z nich nie sa samohamowne. Nie dostalyby homologacji gdyby
byly.
|
Tak wlasnie mi sie wydawalo, ale patrzac na te ilustracje .. to
wyglada na samohamowne
A juz na pewno stawiajace spory opor inercyjny.
No chyba ze naprawde to wyglada tak jak to rozrysowano dla BMW - z
przekladnia planetarna.
J.
|
|
|
|
Michał Gut
Gość
|
2010-04-27, 08:20 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
dziwne - u mnie wystarczty wylaczyc silnik i wlaczyc ponownie i po przejsciu
autotestu hula od nowa
|
|
|
|
Jacek
Gość
|
2010-04-27, 18:40 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
sz, ale dwa razy niestety nie chciało mu się
zadziałać i trzeba było latać do ASO.
Jacek
|
|
|
|
JAM
Gość
|
2010-04-28, 03:30 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Cytat: |
A nie mozna jakiejs pompy o zmiennym wydatku czy elektrycznej
wylaczanej, zeby nie obciazaly silnika stale ?
|
Raczej nie. Zbyt duza zwloka czasu reakcji. W hydraulicznych niestety
musisz stale utrzymywac cisnienie robocze aby nie bylo wyczuwalnej
zwloki we wspomaganiu.
Cytat: | Co do oryginalnego pytania,
zadne z nich nie sa samohamowne. Nie dostalyby homologacji gdyby
byly.
Tak wlasnie mi sie wydawalo, ale patrzac na te ilustracje .. to
wyglada na samohamowne
A juz na pewno stawiajace spory opor inercyjny.
|
Nie wiekszy niz zepsuta hydraulika. Elektrzyczne poza oszczednoscia
paliwa przynosza rowniez liczne nowe mozliwosci, ktore dotad nie
istnialy. To dziedzina, ktora nadal sie rozwija i prowadzis sie
badania nad nowymi mozliwosciami, ale juz dzis na przyklad powszechnie
stosuje sie algorytm kasowania sciagania samochodu co znacznie obniza
IPTV gwarancyjnego ustawiania gemoretrii.
Cytat: |
No chyba ze naprawde to wyglada tak jak to rozrysowano dla BMW - z
przekladnia planetarna.
|
BMW to uklad aktywny, ktory moze skrecac samodzielnie bez udzialu
kierowcy. Dlatego stosuja uklad planetarny. Opnine na temat zalet tego
systemu sa podzielone.
JAM
http://marchel.home.comcast.net/
|
|
|
|
Stefan
Gość
|
2010-05-01, 20:50 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Cytat: | http://zssplus.pl/www_publikacje/publikacje42.htm
|
lekko OT:
"[...]. Od prędkości 70 km/h tryb pracy City wyłącza się automatycznie,
aby zwiększyć stabilizację jazdy. [...]"
W moim GP, z tego co pamietam tryb City wylacza sie juz przy 20-30km/h.
W tym trybie to nawet niemowlak moglby skrecac kierownica.
|
|
|
|
J.F.
Gość
|
2010-05-04, 22:27 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Cytat: | A nie mozna jakiejs pompy o zmiennym wydatku czy elektrycznej
wylaczanej, zeby nie obciazaly silnika stale ?
Raczej nie. Zbyt duza zwloka czasu reakcji. W hydraulicznych niestety
musisz stale utrzymywac cisnienie robocze aby nie bylo wyczuwalnej
zwloki we wspomaganiu.
|
Cisnienie robocze moze byc w akumulatorze.
Cytat: | Tak wlasnie mi sie wydawalo, ale patrzac na te ilustracje .. to
wyglada na samohamowne
A juz na pewno stawiajace spory opor inercyjny.
Nie wiekszy niz zepsuta hydraulika. Elektrzyczne poza oszczednoscia
paliwa przynosza rowniez liczne nowe mozliwosci, ktore dotad nie
istnialy.
|
Teraz nie tylko samochod przestanie reagowac na pedal gazu i kluczyk,
ale dodatkowo na kierownice. Najpierw sie sam rozpedzi do 200km/h, a
potem skreci w w drzewo :-)
J.
|
|
|
|
JAM
Gość
|
2010-05-05, 03:54 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
|
|
|
|
JAM
Gość
|
|
|
|
J.F.
Gość
|
|
|
|
J.F.
Gość
|
2010-05-05, 07:09 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
On Tue, 4 May 2010 19:48:25 -0700 (PDT), JAM wrote:
A slusznie, przeciez juz sa takie co same parkuja.
No to czekamy na nastepny etap - rozsiadamy sie wygodnie z tylu,
mowimy "samochodziku, zawiez mnie dzis do Warszawy" i rozkladamy
gazete.
A wczoraj wlasnie kolejarze szynowi nie wpuscili na tory kolejarzy
pociagowych, pokazujac dobitnie pasazerom ktory transport lepszy :-)
J.
|
|
|
|
nom
Gość
|
2010-05-06, 09:09 Re: elektryczne wspomaganie kierownicy |
|
Cytat: | Hydraulika tez moze sie zepsuc. Zatnie sie zaworek i samochod
skreci
|
dlatego sa wspomagania elektrohydrauliczne, czyli pompa jest elektryczna a
reszta ukladu hydrauliczna. W przypadku usterki wspomagania pompa
elektryczna przestanie pompowac i cisnienie w ukladzie spadnie i bedziemy
mogli krecic, ale bez wspomagania. Dodatkowo pompa elektryczna wlacza sie
kiedy zajdzie taka potrzeba, wiec tez oszczedza energie (w cvzysto
hydraulicznym wspomaganiu pompa napedzana jest od silnika samochodu i
pracuje caly czas).
|
|
|
|