Autor |
Wiadomość |
.Peeter
Gość
|
2010-03-30, 23:14 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
Cytat: | Większa część dyskutantów z tego wątku uważa (MZ niesłusznie) siebie
za ekspertów tuningu.
|
Nie musisz tych osób słuchać. :-)
Każdy powiedział co wiedział, jakiś ogólny pogląd masz.
Stwierdzenie, że demonizujesz problem odnosiło się do tego, że wielu
producentów aut zmienia ET w zależności od rozmiaru koła, wieksze
felgi nawet wśród fabrycznych mają mniejsze ET i są to nieraz różnice
po 5mm i większe. Dlatego właśnie mówiłem o demonizowaniu, gdyż
zmiana o 2,5mm nie powinna nic znacząco zmienić. Podałem
przykład dla VW - 15" ET 43, 17" ET 38.
Inny przykład: Oryginalne felgi Volvo, 17"x7,5 ET 49. Czyli 3,5mm
mniejsze odsadzenie niż w Twoich felgach. Być może jakaś tolerancja
istnieje, choć widziałem na allegro nawet 18" z ET 52,5. Może takich
kół poszukaj, czasem można dorwać z niezłymi oponami. Wydasz
podobną sumę, a na 17" lub 18" auto będzie zdecydowanie lepiej
wyglądać. :-)
I nie twierdzę, że pomysły typu ET mniejsze o 20mm + dystans 10mm
nie zmieniają charakterystyki. 30mm na pewno znacząco zmienia
promień zataczania i kieruje auto na drzewa przy najmniejszej koleinie.
Ludzie wprawdzie tak jeżdżą, ale ja bym tego w swoim aucie nigdy
nie zastosował. Podobnie jak nie ufam dystansom zmieniającym
rozstaw śrub. Niby można, ale prędzej do jazdy kapeluszniczej, do
jazdy z dużymi prędkościami po torze jakoś sobie takiego patentu
nie wyobrażam.
Pozdrawiam
..Peeter
|
|
|
|
Reklamy
|
|
Eneuel Leszek Ciszewski
Gość
|
2010-03-30, 23:26 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
".Peeter" hotihv$gtc$1@inews.gazeta.pl
Cytat: | Stwierdzenie, że demonizujesz problem odnosiło się do tego, że wielu
producentów aut zmienia ET w zależności od rozmiaru koła, wieksze
felgi nawet wśród fabrycznych mają mniejsze ET i są to nieraz różnice
po 5mm i większe. Dlatego właśnie mówiłem o demonizowaniu, gdyż
zmiana o 2,5mm nie powinna nic znacząco zmienić. Podałem
przykład dla VW - 15" ET 43, 17" ET 38.
|
Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
i będę mógł napisać coś więcej.
Cytat: | Inny przykład: Oryginalne felgi Volvo, 17"x7,5 ET 49. Czyli 3,5mm
|
Dla Nowego Volvo S40 lub V50?
W salonie powiedziano mi, że poza 52.5 mm nie mają żadnych innych dla S40.
Cytat: | mniejsze odsadzenie niż w Twoich felgach. Być może jakaś tolerancja istnieje,
|
Istnieje -- auto nie eksploduje. Kiedyś (z 50
lat temu) nie budowano zawieszenia z ujemnym PZ.
Może nawet nie myślano o tym, aby takie budować
lub rozpatrywano to w kategoriach Science-Fiction
z przewagą Fiction. W szkole, na lekcjach uczono
mnie tego, że hamulce mają dwa obwody -- przedni i tylny,
dodając, że inaczej być nie może nigdy!!! I że muszą to
być hamulce hydrauliczne, aby równo hamowały. Dziś są
układy ABS i ESP, które potrafią chyba łamać zupełnie
te wywody. Ale te ABSy domagają się właśnie ujemnych PZ
oraz wyprzedzania sworznia zwrotnic i (chyba) pochylania
osi tychże zwrotnic zarówno wzdłuż jak i w poprzez samochodu.
Cytat: | choć widziałem na allegro nawet 18" z ET 52,5.
|
Bo na oko ET nie powinno zależeć od średnicy felgi, a jedynie
od średnicy koła, a ta powinna być stała dla każdej średnicy
felgi choćby z uwagi na możliwości silnika, przełożenia
skrzyń biegów i wskazania liczników.
Cytat: | Może takich
kół poszukaj, czasem można dorwać z niezłymi oponami.
|
Ja mam niezłe opony -- najpierw była zima, więc mało jeździłem,
później uczyłem się jeżdżenia z przednim napędem, a gdy już byłem
gotowy -- rozchorowałem się. Od początku września do dzisiaj
przejechałem raptem 2500 km, z czego 1500 przez ostatnie 6 tygodni. :)
No i są to opony o średnicy 16 cali.
Ponadto 18 cali to za dużo na polskie drogi.
Cytat: | dasz odobną sumę, a na 17" lub 18" auto będzie zdecydowanie lepiej
wyglądać.
|
Ale za to stanie się mniej terenowe. :)
Cytat: | I nie twierdzę, że pomysły typu ET mniejsze o 20mm + dystans 10mm
nie zmieniają charakterystyki. 30mm na pewno znacząco zmienia
promień zataczania i kieruje auto na drzewa przy najmniejszej koleinie.
|
Nawet nie na koleinie. Nawet jeśli nie kieruje
na drzewa, to wymaga większej uwagi i szybciej
męczy. Przyjemność z jazdy maleje, gdy kierownicę
trzeba trzymać tak, jakby była zwierzakiem, który
myśli tylko o ucieczce.
Na razie to moje Volvo, póki nie buksuje przednimi kołami,
jeździ prosto i nie domaga się korekt. Ja raczej niechętnie
trzymam kierownicę w czasie jazdy, chyba że na zakrętach.
Dopiero jak przednie koła buksują, samochód jedzie
bokiem, i to dosłownie bokiem -- szybciej w bok
niż do przodu. (w Volvo mówią, że to nie jest możliwe)
I to chyba zawsze w prawą stronę.
Stałe kontrowanie i nadrabianie pochyłości jezdni to nie dla mnie.
A tak będzie po znacznej zmianie ET felg czy po rozregulowania innych
ustawień. Nie po to kupiłem nowy samochód, by psuć mu charakterystykę.
Uroda felg to drobiazg w zestawieniu ze stabilnością jazdy.
Cytat: | Ludzie wprawdzie tak jeżdżą, ale ja bym tego w swoim aucie nigdy
nie zastosował. Podobnie jak nie ufam dystansom zmieniającym
rozstaw śrub.
|
:)
Cytat: | Niby można, ale prędzej do jazdy kapeluszniczej,
|
Do majestatycznej jazdy po mieście z szybkością nie większą niż 20 km/h. :)
Cytat: | do jazdy z dużymi prędkościami po torze jakoś sobie takiego patentu nie wyobrażam.
|
:)
Ja także.
Choć niby nie należy, ja lubię czasami przekraczać dozwoloną szybkość.
I jeśli auto ma tendencje wymykania się spod kontroli, jazda nie jest
przyjemnością. Ja nie lubię stresów, wytężonej uwagi itd. -- nie
powiem, że wtedy głupieję nadmiarowo, ale lubię rozglądać się dookoła,
gdy jadę. Samo jechanie i pilnowanie samochodu jest dla mnie nieciekawe.
Pracownik salonu Volvo powiedział mi dzisiaj, że mają w ofercie felgi
(ATT?) o szerokości 7 cali i średnicy 16", i że zamontowanie ich może
poskutkować utratą gwarancji, a decyzję o tej utracie podejmą nie
oni, lecz ich zwierzchnicy.
Trudno mi coś powiedzieć na ten temat -- felga ma różne zadania,
w tym i chłodzenie tarcz hamulcowych, i ozdobne. Nie może być
odlana z żywicy epoksydowej, nie może być odlana z metalu ciężkiego
jak pluton (bo to nieresorowana masa obracająca się) ale jaki zły
wpływ (poza marketingowym) może mieć felga od tego samego zawieszenia
z Mazdy -- trudno zgadnąć. Nawet nie wiem, co wówczas, gdy założyłbym
felgę dokładnie pasującą (6.5" na 16" z ET 52.5 mm i rozstawem 5x108)
kupioną poza siecią Volvo. :)
Złośliwie mogę dodać, że felgi Mazdy są produkowane w Japonii (tak
mi powiedziano w salonie Mazdy) zaś Volvo S40 jest produkowane
w Chinach, więc i felgi z logo Volvo prawie na pewno stamtąd
pochodzą. Ford od kilkudziesięciu lat ma swoje fabryki
w Chinach, o czym dowiedziałem się przy okazji sprzedawania
Volvo przez Forda.
Mercedes na felgach z poprawnym ET (50 mm) usypia w czasie
jazdy, nawet po bardzo złych drogach, ale budzi solidnie na
szerokich, całkiem ładnych felgach z ET 44 mm. A mnie już
starcza wrażeń związanych z samym napędem przednim, gdzie
samochód potrafi po prostu pojechać prosto -- właśnie z tego
powodu kupiłem zimowe opony, gdy tuż po wyjeździe z garażu
pojechałem na skręconych kołach prosto -- prosto na krawężnik.
W wyobraźni liczyłem słupki i zastanawiałem się nad tym, na
którym słupku się zatrzymam i ile czasu stracę na opisywaniu
szkody -- mam AC. Wiele wskazywało na to, że trafię pomiędzy
słupki -- i tak stało się, ale felgą uderzyłem krawężnik.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
|
|
|
|
Artur Maśląg
Gość
|
2010-03-30, 23:26 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
Cytat: | Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
i będę mógł napisać coś więcej.
|
Bredzisz - poszukaj może tej kartki - powinieneś mieć
tam podane dopuszczalne rozmiary felg oraz opon
- w tym wartość ET dla poszczególnych rozwiązań.
Jak nie masz, to marsz do dealera i nie Ci to da.
--
Jutro to dziś - tyle że jutro.
|
|
|
|
Yogi(n)
Gość
|
2010-03-30, 23:26 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
Cytat: |
Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
i będę mógł napisać coś więcej.
Bredzisz - poszukaj może tej kartki - powinieneś mieć
tam podane dopuszczalne rozmiary felg oraz opon
- w tym wartość ET dla poszczególnych rozwiązań.
Jak nie masz, to marsz do dealera i nie Ci to da.
|
W wypadku mojego w wyciągu z homologacji wspominają o dwóch rozmiarach:
R16/6,5" oraz R18/7" - w obu przypadkach to samo ET - 46.
--
Yogi(n)
|
|
|
|
Eneuel Leszek Ciszewski
Gość
|
2010-03-30, 23:26 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
"Artur Maśląg" hotmok$4eo$1@inews.gazeta.pl
Cytat: | Ja razem z samochodem dostałem jakiś wyciąg
z homologacji -- napisali wyraźnie, że ET == 52.5 mm.
Tyle bez względu na średnicę felg. Poszukam tej kartki
i będę mógł napisać coś więcej.
Bredzisz
|
No. To jest właśnie rozmowa.
Dialog, czyli dochodzenie do porozumienia.
Grupy dyskusyjne: pl.hum.polszczyzna
Od: "bazyli4" <bazy>
Data: Thu, 2 Aug 2007 07:35:43 +0200
Lokalna: Czw. 2 Sie 2007 06:35
Temat: Re: dialog dwustronny?
Lines: 63
Message-ID: <f8rqoo>
References: <f8pqba> <f8psce> <f8qjcd> <f8qndl>
Dialog (dialogos) - jest to sposób dochodzenia do prawdy poprzez zadawanie
pytań i udzielanie odpowiedzi (dia-leghein). Był on charakterystyczny dla
dialektyki Sokratesa, który wyraźnie oprzeciwstawiał dialog monologowi
sofistów. [za: G. Reale, Historia filozofii starożytnej, KUL Lublin 2002, t.
V, s. 55]
I cała reszta postu. :)
Cytat: | - poszukaj może tej kartki - powinieneś mieć
|
Była tam, gdzie ją położyłem ponad rok temu. :)
Cytat: | tam podane dopuszczalne rozmiary felg oraz opon
- w tym wartość ET dla poszczególnych rozwiązań.
|
No i mam.
Rozstaw osi 2640 mm (to nie budzi wątpliwości)
Rozstaw kół osi:1. 1535-1548 mm
2. 1531-1544 mm (i tu już jest problem)
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 1477 kg
Maksymalna masa całkowita pojazdu: 1960 kg
Rozkład tej masy na poszczególne osie: 1. 1055 kg 2 905 kg
Oś 1: Opony Koła Oś 2: Opony Koła
195/60R16 Min 91V 6.5Jx16x52.5 195/60R16 Min 91V 6.5Jx16x52.5
205/55R16 Min 91V 6.5Jx16x52.5 205/55R16 Min 91V 6.5Jx16x52.5
205/50R17 Min 91V 7.0Jx17x52.5 205/50R17 Min 91V 7.0Jx17x52.5
215/45R18 Min 91V 7.5Jx18x52.5 215/45R18 Min 91V 7.5Jx18x52.5
M&S 91Q M&S 91Q
Tej ostatniej linijki nie rozumiem. :)
Zużycie paliwa
Warunki miejskie 7.8l/100 km
Warunki pozamiejskie 5 l/100 km
Warunki uśrednione 6 l/100 km
masa własna (w kg): 1402
dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg): 1960
-=-
Moje informacje dotyczące spalania:
9.6144 8.5932 7.2395 7.3661 7,5898 8,0723 8,3315 7,0005 7.2729 6.8258 6.7230
7.5914 7.5393 7.3101 8.1430 8.0607 8.7661 9.6848 8.9956 10.172 8.9138
Bardzo rzadko sterczę w korkach. Około 70% km to trasa.
Najwyraźniej samochód pali więcej zima ni latem i więcej
w mieście niż w trasie -- tego tu akurat nie widać, ale
pamiętam, które notowania dotyczą których wydarzeń. :)
Najlepsze paliwo mają miastowi. :)
Prawdziwy rozkład masy pustego samochodu załadowanego oponami -- 1001 kg i 667 kg
Cytat: | Jak nie masz, to marsz do dealera i nie Ci to da.
|
Jeśli nie Ci, to komu da? :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
|
|
|
|
Artur 'futrzak' Maśląg
Gość
|
2010-03-31, 09:57 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
Cytat: | No. To jest właśnie rozmowa.
|
Nie, to stwierdzenie faktu.
Cytat: | Oś 1: Opony Koła Oś 2:
Opony Koła
195/60R16 Min 91V 6.5Jx16x52.5 195/60R16 Min
91V 6.5Jx16x52.5
205/55R16 Min 91V 6.5Jx16x52.5 205/55R16 Min
91V 6.5Jx16x52.5
205/50R17 Min 91V 7.0Jx17x52.5 205/50R17 Min
91V 7.0Jx17x52.5
215/45R18 Min 91V 7.5Jx18x52.5 215/45R18 Min
91V 7.5Jx18x52.5
M&S 91Q M&S 91Q
|
No właśnie - masz czarno na białym co możesz założyć, a bredzisz już
kolejny dzień.
|
|
|
|
Artur 'futrzak' Maśląg
Gość
|
2010-03-31, 10:21 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
Cytat: | W wypadku mojego w wyciągu z homologacji wspominają o dwóch rozmiarach:
R16/6,5" oraz R18/7" - w obu przypadkach to samo ET - 46.
|
No widzisz, a ja w jednym z samochodów miałem podane dwa rozmiary.
Inna sprawa, że z tym ET jest jakaś norma, która podaje, że zastosowane
ET może różnic się o 1% od rozstawu kół (bez wpływu na zawieszenie)
i to bredzenie, że różnica 2,5mm ma jakiś wpływ, to jakieś urojenia.
Z argumentami o utracie gwarancji dyskutować nie zamierzam, ponieważ
to już prywatna sprawa właściciela i jak ma wątpliwości, to zawsze
może skierować oficjalne pismo do gwaranta, w którym dostanie stosowną
odpowiedź.
|
|
|
|
Artur 'futrzak' Maśląg
Gość
|
2010-03-31, 14:09 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
Cytat: | I to jest właśnie rozmowa -- nawet przepisanie z wyciągu świadectwa
homologacji informacji o tym, że producent dla każdej felgi daje
52.5 mm niewiele pomaga.
|
Dobrze, że zauważyłeś - od jakiegoś czasu gadasz sam ze sobą
i nawet przepisanie tego z homologacji nie pomogło.
|
|
|
|
Eneuel Leszek Ciszewski
Gość
|
|
|
|
Eneuel Leszek Ciszewski
Gość
|
2010-03-31, 19:23 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
"Artur 'futrzak' Maśląg" hovb7n$5g9$2@inews.gazeta.pl
Cytat: | I to jest właśnie rozmowa -- nawet przepisanie z wyciągu świadectwa
homologacji informacji o tym, że producent dla każdej felgi daje
52.5 mm niewiele pomaga. :)
Dobrze, że zauważyłeś - od jakiegoś czasu gadasz sam ze sobą
i nawet przepisanie tego z homologacji nie pomogło.
|
Owszem -- w Tobie czytelnika nie mam. Równie dobrze mógłbym mówić do słupa. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
|
|
|
|
jerzu
Gość
|
2010-03-31, 21:21 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
|
|
|
|
.Peeter
Gość
|
2010-03-31, 21:36 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
Cytat: | M&S - Mud & Snow - oznaczenie na oponach zimowych i całorocznych.
91Q - nośność 91, indeks prędkości Q
Czyli wiesz jakie masz stosować opony zimowe.
|
Niezłe. Producent zaleca opony zimowe z indeksem prędkości do 160km/h. :D
Pozdrawiam
..Peeter
|
|
|
|
Eneuel Leszek Ciszewski
Gość
|
2010-03-31, 22:21 Re: Felgi do focusa lub S40 |
|
".Peeter" hp017h$nes$1@inews.gazeta.pl
Cytat: | M&S - Mud & Snow - oznaczenie na oponach zimowych i całorocznych.
|
A nie na odwrót?
Cytat: | 91Q - nośność 91, indeks prędkości Q
Czyli wiesz jakie masz stosować opony zimowe.
Niezłe. Producent zaleca opony zimowe z indeksem prędkości do 160km/h.
|
Jak ja do Panny Mercedes kupiłem na 160, to nakrzyczano na mnie.
Volvo S40 rozwija maksymalnie chyba 205 k/h. I ja tego nie
potwierdzam, bo tyle nie udało się mi wyciągnąć.
-=-
Za info Mud$Snow -- dziękuję.
Jak rozumiem, M&S mogą być w dowolnym rozmiarze.
Oby miały 91Q lub lepiej.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
|
|
|
|
valgore
Gość
|
2018-05-24, 16:44 Felgi do focusa lub S40 |
|
|
|
|
|
valgore
Gość
|
2018-05-24, 16:45 Felgi do focusa lub S40 |
|
|
|
|
|