Strona główna forum » Dyskusje o samochodach » Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje?

Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje?

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Następny
Autor Wiadomość
JAM
Gość







Post2010-08-20, 10:44    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:

Tak czy inaczej podczas "palenia gumy" ruszasz mniej efektywnie, niż
ruszając na granicy zerwania przyczepności.

No, amerykanskie dragstery zdaja sie miec inne zdanie.

A umiejetnosci szybkiego ruszania nie mozna im odmowic.

1. inne opony (twoje też puchną kilkakrotnie przy starcie? Wink )
2. nie widziałem jeszcze dragstera, który jest w stanie ruszyć bez
zrywania przyczepności, więc nie ma porównania - równie dobrze mógłbyś
porównać nie zrywającego przyczepności kaszlaka z palącą gumy jakimś
lekkim przednionapędowym usportowionym samochodzikiem

Poza puchniciem dragstery wykorzystuja zjawisko polagajace na fakcie
takim, ze palaca sie guma "przykleja" sie do asfaltu. Stosuja
oczywiscie odpowiednia gume na opony. Dzieki temu dragster uzyskuje
spokojnie kilka "g" przyspieszenia. Tak wiec zjawisko "palenia" gumy
jest w dragsterach wykorzystywane celowo i pomaga przy przyspieszniu.

JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/
Reklamy
J.F.
Gość







Post2010-08-20, 11:37    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:

Co z tego ze lufa gruba, skoro obciazenie nie zdazylo dojsc do
zewnetrznych warstw materialu i wszystko musza przejmowac warstwy
wewnetrzne ?

No nie wiem czy rzeczywiście "nie zdążyło dojść".
Wchodzimy tu już w strukturę cząsteczkową, w sieć krystaliczną metalu,
prędkość rozchodzenia się naprężeń itp.
Tak czy inaczej związek z prędkością dźwięku w materiale chyba jest
tylko taki że "to bardzo szybko".
Chyba że... ma to jakiś związek właśnie ze struktura krystaliczną. Że
np. drgania rozchodzenia się dźwieku są maksymalną szybkością z którą
drgania mogą się przenosić między atomami.

No nie - fala uderzeniowa lak widac potrafi szybciej :-)

Ale w zakresie normalnej sprezystosci sieci to zaburzenia w materiale
rozchodza sie wlasnie z predkoscia dzwieku - taki efekt sprezystosci
sieci i masy.

Cytat:
Trzeba by jakiegos sapera-praktyka spytac Smile
Za tydzień będę miał okazję, to spytam, no, nie sapera-praktyka, ale
praktyka-speca od wytrzymałości materiałów.

Sapera praktyka.
Co robi kostka trotylu przylozona do plyty pancernej :-)

Zwykli wytrzymalosciowcy sie na tym nie znaja.
Ba, nawet, jesli sie dobrze orientuje, to problem jest przy
zderzeniach metali juz przy predkosciach rzedu 20m/s. Ale to znow
problem znany glownie producentom broni palnej.

J.
Tomasz Pyra
Gość







Post2010-08-20, 22:44    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:
Anyway, nie bardzo widzę związek między szybkością rozchodzenia się
dźwięku w materiale a szybkością jego uginania się. Może głupio
zapytam, ale co ma piernik do wiatraka?

Ni jestem pewny, ale moim zdaniem skoro prędkość dźwięku, to prędkość
rozchodzenia się fali mechanicznej w ośrodku to związek będzie istotny.

Jak stukniesz młotkiem w koniec pręta, to drugi koniec poruszy się
dopiero po czasie który potrzebuje dźwięk żeby go przebyć.
Jak tym młotkiem machniesz szybciej niż prędkość dźwięku w pręcie, to
koniec pręta się nie poruszy nawet jak go ten pędzący młotek zacznie
kruszyć na końcu w który uderzył.

A szansa na kruszenie właśnie rośnie dlatego że reszta pręta nie będzie
się odsuwać.
Tomasz Pyra
Gość







Post2010-08-20, 22:55    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:
Zwykli wytrzymalosciowcy sie na tym nie znaja.
Ba, nawet, jesli sie dobrze orientuje, to problem jest przy
zderzeniach metali juz przy predkosciach rzedu 20m/s. Ale to znow
problem znany glownie producentom broni palnej.

Na tej zasadzie działają chyba ładunki kumulacyjne - niewielki ładunek
wysyłany z ogromną prędkością.
Działa właśnie na zasadzie że pancerz nie jest w stanie zapracować swoją
grubością, bo szybkość przemieszczania się go jest tak wielka że fala
mechaniczna w pancerzu porusza się wolniej niż pocisk.

Nie wiem tylko czy to będzie ta sama prędkość co prędkość dźwięku, ale
wydaje mi się że tak
Jaroslaw Berezowski
Gość







Post2010-08-20, 23:39    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:
Ale może być sens dać wyższy, by zwiększyć prędkość maksymalną pojazdu,
jeśli tylko mocy wystarczy na osiągnięcie wyższej prędkości. Przy
okazji można zmniejszyć trochę hałas.
Jezeli powyzej predkosci bazowej silnik ma szeroki zakres stalej (albo

prawie stalej) mocy to nie ma potrzeby, bo skrzynia biegow wlasnie
pozwala z kazdej charakterystyki osiagnac charakterystyke stalej mocy.

Co do halasu silnikow AC, to jest on pomijalny nawet jak sie wkreca na
12000 rpm.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
Massai
Gość







Post2010-08-21, 13:16    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:


Anyway, nie bardzo widzę związek między szybkością rozchodzenia się
dźwięku w materiale a szybkością jego uginania się. Może głupio
zapytam, ale co ma piernik do wiatraka?

Ni jestem pewny, ale moim zdaniem skoro prędkość dźwięku, to prędkość
rozchodzenia się fali mechanicznej w ośrodku to związek będzie
istotny.

Jak stukniesz młotkiem w koniec pręta, to drugi koniec poruszy się
dopiero po czasie który potrzebuje dźwięk żeby go przebyć. Jak tym
młotkiem machniesz szybciej niż prędkość dźwięku w pręcie, to koniec
pręta się nie poruszy nawet jak go ten pędzący młotek zacznie kruszyć
na końcu w który uderzył.

A szansa na kruszenie właśnie rośnie dlatego że reszta pręta nie
będzie się odsuwać.

Żeby takie porównanie było miarodajne to trzeba by mieć mniejszy młotek
do szybszego stukania żeby energia była ta sama.

--
Pozdro
Massai
J.F.
Gość







Post2010-08-21, 20:37    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:

Zwykli wytrzymalosciowcy sie na tym nie znaja.
Ba, nawet, jesli sie dobrze orientuje, to problem jest przy
zderzeniach metali juz przy predkosciach rzedu 20m/s. Ale to znow
problem znany glownie producentom broni palnej.

Na tej zasadzie działają chyba ładunki kumulacyjne - niewielki ładunek
wysyłany z ogromną prędkością.
Działa właśnie na zasadzie że pancerz nie jest w stanie zapracować swoją
grubością, bo szybkość przemieszczania się go jest tak wielka że fala
mechaniczna w pancerzu porusza się wolniej niż pocisk.

Zebysmy sie zrozumieli - ladunek kumulacyjny to jest specjalnie
uksztaltowany ladunek wybuchowy [detonujacy], gdzie istotna cecha jest
wneka, w niej jest umieszczona wkladka z cienkiej warstwy metalu
[czesto zwykla miedz], i po detonacji formuje sie z tego
"strumien kumulacyjny", cienki, o duzej predkosci.
Predkosc jest tu efektem detonacji, predkosc pociskku nie musi byc
duza, wiec jest to czesto stosowane w granatnikach i rakietach ppanc.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Pocisk_kumulacyjny

Drugie rozwiazanie to pocisk podkalibrowy, czyli dlugi i cienki rdzen
z twardego metalu [czesto uran, wolfram] ktory trzeba rozpedzic do
duzej predkosci - rozwiazanie dobre dla dzial, ale wtedy predkosci sa
umiarkowane - np 1 km/s. I tez przebija, nawet jakby skuteczniej.

J.
Tomasz Pyra
Gość







Post2010-08-21, 21:32    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:

Zwykli wytrzymalosciowcy sie na tym nie znaja.
Ba, nawet, jesli sie dobrze orientuje, to problem jest przy
zderzeniach metali juz przy predkosciach rzedu 20m/s. Ale to znow
problem znany glownie producentom broni palnej.
Na tej zasadzie działają chyba ładunki kumulacyjne - niewielki ładunek
wysyłany z ogromną prędkością.
Działa właśnie na zasadzie że pancerz nie jest w stanie zapracować swoją
grubością, bo szybkość przemieszczania się go jest tak wielka że fala
mechaniczna w pancerzu porusza się wolniej niż pocisk.

Zebysmy sie zrozumieli - ladunek kumulacyjny to jest specjalnie
uksztaltowany ladunek wybuchowy [detonujacy], gdzie istotna cecha jest
wneka, w niej jest umieszczona wkladka z cienkiej warstwy metalu
[czesto zwykla miedz], i po detonacji formuje sie z tego
"strumien kumulacyjny", cienki, o duzej predkosci.

No tak, ale kluczem do przebijających zdolności tego pocisku jest
właśnie duża prędkość wkładki.

Rozważając statycznie pocisk o masie 10kg i prędkości 100m/s ma taką
samą energię niż pocisk który waży 0,2kg i prędkość 5000m/s.

Ale zdolność do przebijania pancerza w drugim przypadku będzie pewnie
znacznie większa właśnie dlatego że pocisk wejdzie w pancerz szybciej
niż fala mechaniczna będzie się rozchodzić w ośrodku.

Na chłopski rozum widzę to tak, że wolniejszy pocisk spowoduje że
pancerz się wgniecie pozostając nieprzebitym, a drugi pocisk nie pozwoli
się pancerzowi ugiąć, bo ten po prostu nie zdąży.

Efekty widzę tak, że w pierwszym przypadku pancerz o grubości np. 3cm
wgniecie się na głębokość 6cm, ale pocisk go nie przebije. W drugim
pocisk przebije cały pancerz tracąc tylko połowę energii.

No ale powyższe to sama intuicja niepoparta żadnym doświadczeniem
frontowym Smile
Robert Rędziak
Gość







Post2010-08-21, 23:01    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:
Ale to jak - przed startem gaz do dechy, rozgrzac opony, zatrzymac
kola, pozwolic sie przykleic - i cieszyc przy wlasciwym starcie, czy
po prostu gaz do dechy na starcie, a rozgrzana guma zrobi reszte ?

Burn-out wziął się właśnie z potrzeby rozgrzania gum.

r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com

I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
Robert Rędziak
Gość







Post2010-08-21, 23:44    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:
4kN to akurat żadna rzadkość na kołach, na pierwszym biegu.

Jakis wykres z hamowni moze podsuniesz?

Bleh, przeliczyłem sobie w pamięci raz jeszcze i trochę
przesadziłem Smile Ale przy jedynce w okolicach 1:4, głównym
podobnym i większym silniku (powyżej 200Nm) jest już blisko. Na
kołach oczywiście.

r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com

I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
Robert Rędziak
Gość







Post2010-08-21, 23:45    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:
4 kiloNiutony.

4kNm (zjadłem metra). W aucie, które ma przełożenie głowne 1:4
i podobną jedynkę, a jednocześnie ponad 200Nm możliwe.

r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com

I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
J.F.
Gość







Post2010-08-22, 00:07    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:
Poza puchniciem dragstery wykorzystuja zjawisko polagajace na fakcie
takim, ze palaca sie guma "przykleja" sie do asfaltu. Stosuja
oczywiscie odpowiednia gume na opony. Dzieki temu dragster uzyskuje
spokojnie kilka "g" przyspieszenia. Tak wiec zjawisko "palenia" gumy
jest w dragsterach wykorzystywane celowo i pomaga przy przyspieszniu.

Ale to jak - przed startem gaz do dechy, rozgrzac opony, zatrzymac
kola, pozwolic sie przykleic - i cieszyc przy wlasciwym starcie, czy
po prostu gaz do dechy na starcie, a rozgrzana guma zrobi reszte ?

J.
JAM
Gość







Post2010-08-22, 09:29    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
On Aug 21, 7:07pm, J.F. wrote:
Cytat:
On Fri, 20 Aug 2010 11:44:46 -0700 (PDT), JAM wrote:
Poza puchniciem dragstery wykorzystuja zjawisko polagajace na fakcie
takim, ze palaca sie guma "przykleja" sie do asfaltu. Stosuja
oczywiscie odpowiednia gume na opony. Dzieki temu dragster uzyskuje
spokojnie kilka "g" przyspieszenia. Tak wiec zjawisko "palenia" gumy
jest w dragsterach wykorzystywane celowo i pomaga przy przyspieszniu.

Ale to jak - przed startem gaz do dechy, rozgrzac opony, zatrzymac
kola, pozwolic sie przykleic - i cieszyc przy wlasciwym starcie, czy
po prostu gaz do dechy na starcie, a rozgrzana guma zrobi reszte ?

J.

Przy kazdym wyscigu dragsterow, tuz przed startem zawodnik cofa pojazd
kilkanascie metrow do tylu i na kilka sekund po prostu pali tylne
opony stojac w miejscu na hamulcu przednich kol po czym podjezdza do
linii startu na tak rozgrzanych gumach i po kilku sekundach nastepuje
wyscig. Nie chodzi o jednorazowe przyklejenie sie na samym starcie ale
przez kilkanascie metrow po starcie tez. To widac nawet w telewizji
gdzie tor dragsterowy jest wrecz czarny od resztek gumy do
kilkudziesieciu metrow za linia startu. Z tym ze te opony sa
specjalnie do tego skonstruowane. Opony normalnych samochodow raczej
sie nie beda dobrze przyklejac :-)

JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/
Adam Płaszczyca
Gość







Post2010-08-22, 10:50    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:

"Za mało w zimie" - bo konstruktor silnika/pojazdu tak, a nie inaczej,
ustalił podział ciepła pomiędzy chłodnicę, a nagrzewnicę kabiny. To nie ma
bezpośredniego związku z tematem "sprawność"

Gdybyś miał jakiekolwiek pojęcie o układach chłodzenia silników
spalinowych, to byś wiedział, że dopóki nie zostanie osiągnięta temepratura
pracy silnika, to duży obieg chłodniczy (ten z chłodnicą) jest szczelnei
zamknięty i 100% ciepła opadowego idzie w obwód nagrzewnicy powietrza.

--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
Adam Płaszczyca
Gość







Post2010-08-22, 10:51    Re: Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje? Odpowiedz z cytatem
Cytat:
Już za parę miesięcy będzie zima w pełni. Podejdź sobie wtedy do pierwszej-
lepszej ciężarówki - takiej, która ma akurat silnik na chodzie - i pomacaj
jej chłodnicę. I zbadaj, czy faktycznie jest całkowicie zimna (wręcz ma
temperaturę otoczenia, czyli, jak to w zimie, ujemną), bo to "termostat ją
zatkał kompletnie".

Dopóki temperatura cieczy chłodzącej nie osiągnie punktu otwarcia
termostatu - to właśnie tak będzie.

--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
Strona główna forum » Dyskusje o samochodach » Gun-Engine - dlaczego nikt tego nie produkuje?
Skocz do:  
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Następny

Recepcja
Login:
Hasło:
Pamiętaj mnie
Brak konta? Zarejestruj się!

Filtry do Twojego samochodu można znaleźć na topczescizamienne.pl